Vorige week deelde ik drie presentatie-tips om nét wat beter de aandacht van je publiek vast te houden en nog professioneler over te komen. Deze week ga ik nog even door op dat thema. Ik heb het altijd leuk gevonden om te presenteren en naar anderen te kijken die presenteren. Door de jaren heen heb ik geleerd dat er kleine dingen zijn die je kan toepassen voor een meer professionele houding tijdens je presentatie. Daarom in deze blog nog eens drie tips op basis van persoonlijke ervaringen.
Gebruik geen laser pointer. Je herkent het vast wel. De presentator die met een laser pointer wil benadrukken wat het meest belangrijke onderdeel van de slide is. Misschien een zinsnede, een deel van een afbeelding of tabel. Maar meestal heeft dat tot gevolg dat je als toehoorder een bibberig rood bolletje probeert te volgen terwijl je niet meer goed hoort wat de spreker zegt. Vaak is de laser pointer ook weer weg voordat je doorhebt waar je precies naar moest kijken. Niet doen dus. Vermijd het gebruik van een pointer tenzij je er heel ervaren mee bent of als je de anatomie van bijvoorbeeld de hersenen aan het uitleggen bent. Maar in andere situaties kun je beter de effect-opties in powerpoint gebruiken om tekst of delen van een afbeelding of tabel te benadrukken. Ja, dat kost iets meer voorbereiding, maar dat is waar het om gaat. Daarmee laat je je publiek zien dat jij moeite hebt gestoken in je presentatie wat de kans vergroot dat je publiek moeite doet om naar je te luisteren.
Bedenk een ‘default’ houding voor je handen. Niet zelden zie ik mensen een presentatie geven terwijl ze de armen over elkaar gekruist hebben of met één arm gestrekt naast het lichaam staan terwijl ze die met hun andere arm bij de elleboog vasthouden of met één hand in een broekzak gestoken staan. Houdingen waar mensen zich vaak niet bewust van zijn, maar die wel een effect hebben op het publiek. Het kan onbereikbaar, ongemakkelijk of te nonchalant overkomen. Het is dus aan te raden om na te denken over je houding en waar je je handen laat tijdens je presentatie. Ik vind het zelf fijn om een ‘default’ houding voor mijn handen aan te nemen van waaruit ik ze kan bewegen en waarin ik ze weer laat rusten als ik mijn handen niet gebruik. Vaak vouw ik mijn handen licht over elkaar, meestal als ik voor een wat kleinere groep mensen sta, of ik houd mijn handen en armen zo alsof ik een grote slakom vasthoud, meestal als ik voor een grotere groep mensen sta. Die houdingen heb ik overgenomen van andere presentatoren. Het voelt prettig en het geeft me houvast tijdens een presentatie.
Trek kleding aan die je in de presentatiemodus brengen. Eerder schreef ik een blog over ‘enclothed cognition’, het fenomeen waarbij de symbolische betekenis die je aan een kledingstuk hecht, allerlei psychologische processen en gedragingen triggert die naar boven komen bij het aantrekken van het kledingstuk. Dat zou dus betekenen dat als je presenteert in de kleding waarmee je altijd achter je computer zit, je niet, of lastiger in de presentatiemodus komt. Kies voor een kledingstijl die niet afleidt van de inhoud, maar een professionele ondersteuning geeft aan je presentatie en waar je je zelfverzekerd in voelt. Weg dus met dat gekreukte shirt en die oude broek. Al is een té uitbundige kledingstijl ook zeker niet aan te raden. Ga voor ‘casual chique’, dan zit je vaak wel goed.
Heb jij misschien nog tips voor een professionele presentatie-uitstraling?
Comments