top of page
  • Foto van schrijverLiza

Hoe ChatGPT jou kan helpen bij het delen van wetenschappelijke kennis

Bijgewerkt op: 11 apr. 2023

Als je de afgelopen weken een beetje hebt rondgekeken, is het je waarschijnlijk niet ontgaan: de opkomst van ChatGPT, dé chatbot die content maakt op basis van kunstmatige intelligentie. Ik ben inmiddels hooked. Als je het mij vraagt gaat ChatGPT voor een revolutie zorgen binnen wetenschapscommunicatie. Het kan wetenschappers enorm helpen om hun onderzoek op een begrijpelijke manier uit te leggen aan een breder publiek. In deze blogpost vind je vijf suggesties voor hoe je ChatGPT kunt gebruiken om jouw wetenschappelijke kennis toegankelijker te maken.



1. Van wetenschappelijke tekst naar toegankelijk verhaal


Stel je voor: je bent uitgenodigd om een publiekslezing te geven over jouw recent gepubliceerde onderzoeksartikel. Een geweldige kans, maar je beseft ook dat de voorbereiding veel tijd en moeite zal kosten. Hoe ga je immers jouw onderzoek begrijpelijk maken voor een breed publiek? Nou, met behulp van ChatGPT. Plak simpelweg het abstract of het hele artikel in ChatGPT en vraag om een beknopte en toegankelijke versie van de tekst. Natuurlijk hoef je de output niet klakkeloos over te nemen, maar het kan je wel helpen om de juiste woorden te vinden om over jouw onderzoek te vertellen.


2. Uitleg van complexe begrippen


Hetzelfde geldt voor complexe begrippen. Wat als je onderzoek doet naar 'kwantumfysica', de 'natrium-kalium pomp' of het ontstaan van 'zwarte gaten'? Hoe leg je dit soort complexe begrippen uit aan een brede doelgroep? Juist: vraag ChatGPT om hulp!


3. De opening van je verhaal


Zoals ik eerder al eens schreef, is een goede opening van je presentatie of blogpost van groot belang. Het is hét moment om de aandacht van je publiek te trekken. Ben je op zoek naar een manier om jouw presentatie of blogpost op een aantrekkelijke manier te beginnen, maar heb je geen idee hoe? Vraag dan ChatGPT bijvoorbeeld om een interessant feitje in relatie tot jouw onderzoek of om een fictieve casus te schrijven om mee te starten.



4. Behoeften van je doelgroep


"Ken je doelgroep!" Het is een veelgehoord advies, maar in de praktijk is het niet altijd even gemakkelijk. Als je meer wilt weten over jouw doelgroep, hun behoeften en werkzaamheden, kun je ChatGPT om hulp vragen. Vraag bijvoorbeeld om een beschrijving van jouw doelgroep en wat er nodig is om jouw kennis in de praktijk toe te passen. Je kunt zelfs vragen naar belemmeringen of angsten van deze specifieke doelgroep. Zo krijg je een beter idee van waar je rekening mee moet houden bij het delen van je kennis.


5. Pakkende titel voor je artikel, poster of presentatie


Zelf gebruik ik ChatGPT zeer regelmatig om pakkende titels te maken. Ik moet namelijk bijna elke week wel een aansprekende titel bedenken voor een magazine, interview, blogpost of webinar. Maar soms ontbreekt het me aan de juiste inspiratie om tot een goede titel te komen, terwijl die toch van groot belang is. Immers, de titel is vaak het eerste wat de aandacht trekt van je publiek. Dit geldt ook voor wetenschappelijke papers - misschien realiseer je het je niet altijd, maar de titel is eigenlijk het meestgelezen onderdeel van je hele paper! Dus als je even geen inspiratie hebt, vraag dan aan ChatGPT om "short and sweet" titels voor jouw artikel, poster of presentatie.


Ik weet het, de mogelijkheden lijken oneindig. Maar ik realiseer me ook dat de chatbot niet alleen reuzengeur en maneschijn is, dat er zeker ook donkere kanten aan zitten die we nu misschien nog niet overzien... Ik ben enthousiast over de mogelijkheden, maar wil niet naïef zijn. Ik ben benieuwd: gebruik jij als wetenschapper al ChatGPT? En zo ja, waarvoor? Maar ook: welke gevaren zie jij?


Noot: dit artikel kwam tot stand met behulp van ChatGPT

149 weergaven

Komentarze


bottom of page