top of page
  • Foto van schrijverLiza

Hoe je als spreker het verschil kunt maken door het perspectief van je publiek in te nemen

‘Ken je publiek.' Een veelgehoorde uitspraak die jou vast ook wel bekend voorkomt. Ik weet in ieder geval nog goed dat ik dit te horen kreeg tijdens verschillende presentatietrainingen. Toch bleef het lange tijd verleidelijk om te doen wat ik altijd deed, namelijk: gewoon mijn verhaal vertellen in de hoop dat het publiek wel zou aanhaken. Inmiddels weet ik beter en begrijp ik waarom een presentatie véél beter wordt als je in de schoenen stapt van je publiek. Maar, waarom eigenlijk? Wat gebeurt er dan? En vooral: hoe doe je dat?


Veel wetenschappers zijn gewend om vanuit hun eigen belevingswereld te praten over hun onderzoek. Dat is ergens ook wel te begrijpen. Je bent tenslotte de hele dag bezig met je onderzoek, je denkt in een bepaald jargon en spreekt collega’s die hetzelfde werk doen. Maar op het moment dat je kennis gaat delen met een breed publiek, gaat het vaak mis. Dat komt doordat er een enorm verschil is in de belevingswereld van jou en dat van je publiek. Je kan vasthouden aan het idee dat je publiek vanzelf wel zal luisteren als ze het interessant vinden - en als je geluk hebt doen een paar luisteraars dat ook - maar het merendeel zal je niet volgen en haakt af. Zonde van al die kennis die je had willen overbrengen.


Om wél zeker te zijn dat je verhaal overkomt is het belangrijk dat je een mentale switch maakt. Het gaat om de switch van ‘speaker-oriented mindset’ naar ‘audience-oriented mindset’. Dit betekent dat je je publiek centraal zet in plaats van jezelf. Iemand die vanuit een audience-oriented mindset zijn of haar verhaal doet begrijpt dat het publiek op een ander kennisniveau zit, niet bekend is met wetenschappelijk jargon en een beperkte aandachtsspanne heeft. En er is meer. Als het je namelijk lukt om de switch te maken van ‘speaker-oriented mindset’ naar ‘audience-oriented mindset’ dan heeft dat invloed op heel veel aspecten van je presentatie. Kijk maar:


Rest nog de vraag: hoe maak je de switch naar een 'audience-oriented mindset'? Nou, dat is eigenlijk verrassend simpel als je eenmaal de 'speaker-oriented mindset' bij jezelf herkent. Het begint namelijk met bewustwording. Vanaf nu zul je het ook herkennen bij andere sprekers. Iemand die begint met zichzelf voorstellen? Slides vol tekst? Trap niet in die valkuil. Neem jezelf de volgende keer bewust voor dat je graag je publiek iets wil meegeven en realiseer je dat zij een ander kennisniveau hebben dan jij. Je zult merken dat deze bewustwording al een groot effect heeft op je presentatie. Succes!

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page