top of page
  • Foto van schrijverLiza

Hoe 3 simpele woorden jouw verhaal drastisch kunnen veranderen: De kracht van het ABT-framework

Bijgewerkt op: 6 sep. 2023

‘Je moet echt aan storytelling doen…’, ‘Het moet pakkender en toegankelijker’, ‘Je moet met het belangrijkste beginnen!’. Herkenbare adviezen? Ik weet nog goed dat ik dit te horen kreeg toen ik als jonge wetenschapper een presentatietraining volgde. Goedbedoelde adviezen, maar: hoe doe je dat dan? Hoe maak je je verhaal pakkend, toegankelijk en meeslepend? Nou, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het ABT-framework. Let me explain…


ABT staat voor AND, BUT, THEREFORE. Het framework werd in het leven geroepen door dr. Randy Olson. Misschien heb je al eens eerder van hem gehoord. Randy Olson was ooit een marien bioloog aan een Amerikaanse universiteit, maar hij besloot het roer om te gooien en filmmaker te worden in Hollywood. Vandaag de dag gebruikt hij zijn kennis als filmmaker om wetenschappers te leren hoe ze beter kunnen communiceren over hun onderzoek. In zijn boek 'Don’t be such a scientist' introduceert hij het ABT-framework.


AND, BUT, THEREFORE

Nu vraag je je misschien af, waarom juist deze drie woorden? Het idee achter dit format is dat je begint met een reeks feiten (en, en, en). Hiermee schets je de context van je verhaal. Vervolgens introduceer je het woordje "maar". Dit simpele woord fungeert als signaal dat er een uitdaging of probleem aan zit te komen. Olson beschrijft in zijn boek dat het woord "maar" één van de krachtigste woorden is in ons vocabulaire. De "maar" in je verhaal zorgt voor een twist, een verrassing, en het houdt de aandacht van je publiek vast. Ze willen nu weten: "Wat gaat er gebeuren?" Dan ga je door met "daarom" en vertel je waarom jouw onderzoek of boodschap zo essentieel is. Een voorbeeld:


'Ik heb heel veel plezier in het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en ik geloof echt dat mijn bevindingen waardevol zijn voor een breed publiek. Maar ik weet niet goed hoe ik mijn kennis toegankelijk maak. Daarom gebruik ik nu het ABT-framework zodat ik snel en krachtig mijn probleem kan overbrengen.'

Zie je hoe effectief dit format is? Het is heel geschikt voor de opening van presentaties, blogposts en LinkedIn-updates. Daarnaast is het ook een heel fijne oefening om de kern van je onderzoek of boodschap helder te formuleren.


Van popsongs tot speeches

Wist je trouwens dat het ABT-framework eigenlijk al heel vaak toegepast wordt? Het is een manier van verhalen vertellen die in verschillende branches wordt gebruikt. Bijvoorbeeld in popsongs en speeches. Kijk maar eens naar de structuur van het refrein van dit bekende liedje:


Hey, I just met you and this is crazy, but here's my number, so call me, maybe

Als je het ABT-framework eenmaal kent, ga je het herkennen in speeches, reclames, maar ook bijvoorbeeld in grote muziekhits. Overigens kunnen de woorden ‘en’, ‘maar’ en ‘daarom’ ook meer impliciet in de tekst zitten. Hieronder een voorbeeld uit een tekst die ik eerder schreef:


“Tienertijd, puberteit, jongvolwassenheid. Het zijn verschillende benamingen voor de overgangsfase van kindertijd naar volwassenheid. Een periode die vaak gepaard gaat met heftige emoties EN gevoelens van onzekerheid of frustratie. Tegelijk is het ook een fase waarin bij veel jongeren de behoefte groeit om van betekenis te zijn. Ze willen graag hun stem laten horen EN bijdragen aan ontwikkelingen in de maatschappij. Toch [MAAR] heeft het merendeel van de jongeren het gevoel dat hun meningen en ideeën niet serieus genomen worden. Ze voelen zich niet gehoord. Ik hou me [DAAROM] bezig met de vraag hoe we de ideeën van jongeren wél serieus kunnen nemen en welke gevolgen dat vervolgens heeft voor zowel de jongeren zelf als voor de maatschappij.”

Meer weten? Lees "Narrative Gym" van dr. Randy Olson of beluister Aflevering 3 van de "Echt Impact" podcast voor diepgaandere uitleg over het ABT-model.

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page