• Liza

Opvallende vormen van wetenschapscommunicatie: Frontiers for Young Minds

Bijgewerkt op: jun 11

Als je als onderzoeker aan wetenschapscommunicatie denkt, denk je wellicht al gauw aan een praatje voor een publiek buiten je vakgebied, aan een interview voor de krant, radio of tv. Misschien denk je aan een toegankelijke blog, of zelfs aan een wetenschapsvlog. Er bestaan echter nog veel meer vormen van wetenschapscommunicatie. Dit keer: Frontiers for Young Minds.


Een aantal maanden geleden was ik op zoek naar een artikel over de invloed van virtual reality op het brein. Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op een relevant en zeer toegankelijk artikel. Het leek eigenlijk meer op een uitgebreide blogpost geschreven door iemand met veel kennis. Wat bleek? Dit wás ook geschreven door experts, onder andere door een wetenschapper op het gebied van waarneming, alleen was het stuk niet bedoeld voor wetenschappers, maar voor kinderen.


Wetenschap voor en door kinderen


Gedreven door de missie om kennis toegankelijk te maken voor kinderen en jongeren, startte het wetenschappelijk tijdschrift Frontiers in 2013 een ‘kinderafdeling’. Het begon met het idee om neurowetenschappelijke kennis toegankelijk te maken voor een doelgroep tussen 8 en 15 jaar oud. Inmiddels is het platform uitgegroeid tot een online verzameling van artikelen over allerlei verschillende wetenschappelijke onderwerpen.


Het mooie is dat de artikelen niet alleen geschreven zijn voor een jonge doelgroep, de artikelen worden ook beoordeeld door kinderen en jongeren voordat ze online verschijnen. Bij elke publicatie staat welke kinderen het artikel gereviewed hebben inclusief een kort persoonlijk verhaaltje. Dat reviewproces gebeurt overigens onder leiding van jonge wetenschappers, zogenaamde ‘Science Mentors’. Vaak is dat een promovendus of postdoc-onderzoeker. Ook is bij elke publicatie een editor betrokken.


Een opvallende vorm van wetenschapscommunicatie
Frontiers for Young Minds, een bijzondere vorm van wetenschapscommunicatie

Ik vind dit een mooie vorm van wetenschapscommunicatie. Niet alleen omdat het wetenschappelijke kennis toegankelijk maakt voor een jong publiek, maar ook omdat het kinderen en jongeren kennis laat maken met het proces áchter het publiceren van een wetenschappelijk artikel.


Zelf kijk ik regelmatig op Frontiers for Young Minds. Het is een leuke manier om in korte tijd iets te leren over zeer uiteenlopende wetenschappelijke onderwerpen. Want ondanks dat de artikelen voor kinderen en jongeren bedoeld zijn, zijn het zéker geen kinderachtige artikelen.

83 keer bekeken0 reacties